Utlåningslådor

KomTeks utlåningslådor till skolan

KomTek vill vara ett komplement till undervisningen och ett stöd för att jobba praktiskt med skolarbetet.

För att underlätta praktiskt arbete i skolan har Komtek tagit fram några utlåningslådor i olika ämnen. För att kunna låna en låda bör man först ha gått en utbildning i aktuell låda. 

Alla lådor lämnas och hämtas på Komtek. Gå igenom lådorna innan ni återlämnar dem. Fattas något så säg till så att vi kan återställa lådorna för nästa klass som vill låna dem.  

Till de flesta lådor finns dokumentation i form av lärarhandledning, koppling till Lgr 11/Lgr22. Vissa lådor har elevhäften att skriva ut. Dessutom finns det till vissa lådor PowerPoint presentationer att visa i klassrummet som stöd i undervisningen. Allt detta hittar du på en låst sida. Du får tillgång till sidan när du går utbildning. Kontakta oss för att få tillgång till sidan om du vill börja att jobba direkt.

Boka Utlåningslådor

Följ länken KomTek Örnsköldsvik – Du kan boka online för bokning.

  1. Markera antal veckor som du vill låna, detta går bra att ändra senare.
  2. Klicka sedan på önskat startdatum, även detta kan du ändra senare. Välj låda som du vill boka, det står personal, välj vem som helst, men lådorna finns där.
  3. Du ser om lådorna finns tillgängliga det önskade datumet, är de inte det är de utlånande och du måste välja annat datum. Du ser hur länge lådan är utlånad, dagar de är utlånade visas i grått. 

Fyll i kontaktuppgifter, vid Adress skriver du in skolans namn.

Det finns möjlighet att lägga till övrig information. 

Du kommer att få en bokningsbekräftelse på din e-post.

Boka din låda via Bookings:

KomTek Örnsköldsvik – Du kan boka online

Alla lådor hämtas och lämnas på KomTek


För lågstadiet

Miva-lådan för klass 2 ett samarbete med Miva

Blue Bot – enkel robotprogrammering

DOC-robot programmering med liten robot

WeDo 2.0 forska undersök och programmera

Spike Essentials konstruera och programmera

För förskolan

Blue Bot – enkel robotprogrammering

DOC-robot programmering med liten robot

Robotmus

För mellanstadiet

WeDo 2.0 forska, undersök och programmera

Micro:bit grundset

Intelligenta huset, bygg och programmera

E-lab undersök krafter med Lego

Spike Essentials konstruera och programmera

För högstadiet

Micro:bit grundset

Intelligenta huset, bygg och programmera

E-lab, undersök krafter med Lego

E-lab, förnybar energi

Mindstorms, bygg och programmera


Miva-lådan

I samarbete med Komtek erbjuder Miva ett engagerande skolmaterial för åk 2, som syftar till att förstärka undervisningen inom vatten, avlopp, avfall och återvinning. Detta material är en resurs för pedagoger och består av filmer, uppdrag samt konkreta experiment som underlättar inlärningen av viktiga miljöteman.

Materialet är indelat i fyra block: Vattnets väg till ditt hem. Avloppets väg tillbaka till naturen. Klättra i avfallstrappan. Samt Mat- och restavfallets väg från ditt hem** 

Varje block åtföljs av en film med den populära figuren Mivo, som tillsammans med barnen Greta och Harald förklarar komplexa ämnen på ett lättförståeligt sätt.

Till detta finns en experimentlåda för utlåning som innehåller praktiska experiment kopplade till alla fyra block. Experimenten syftar till att både informera och ändra beteenden hos barnen.

Notera att för utlåning av lådan krävs det att ni först genomgår Komteks utbildning i hur experimenten ska utföras.

Mer om Mivo-skolan hittar du på Mivas hemsida.

BlueBot

BlueBot är det perfekta sättet att introducera programmering i klassrummet.

BlueBot är en liten enkel robot som ser ut som en skalbagge. Du programmerar den med knapparna på ryggen. Att programmera med BlueBot ger en grundläggande kännedom om programmering. Till BlueBot finns en mängd olika mattor som du lånar i samband med att du lånar BlueBot.

Du kan fortsätta att jobba med BlueBot och programmering på Ipads.

Lärarhandledning och koppling till läroplanen

Lärarhandledning och koppling till läroplanen hittar du i vårt team i Teams. Du får tillgång till teamet när du går utbildning. Kontakta oss för att få tillgång till teamet om du vill börja att jobba direkt.

BlueBot sitter på en platta med 6 robotar på varje. En klassuppsättning är 2 plattor, det vill säga 12 robotar. Det finns 3 klassuppsättningar BlueBot är numrerade efter det.

Doc-roboten

Doc är en robot med samma enkla styrning som Blue-bot men som kan betydligt mer. Denna talande robot lär yngre barn om programmering på ett lekfullt sätt. Barnet utmanas i logiskt tänkande, problemlösning och lär sig mer om bokstäver, siffror, färger och djur.

Med DOC medföljer en monteringsmatta som används som spelbräda. Denna har två sidor som du använder i programmeringen. De olika sidorna har olika sätt att köra roboten, Puzzel mat 1 och Puzzel mat 2.

Du börjar med en enkel programmering av roboten och sedan kan du bestämma om DOC ska följa den förprogrammerade vägen på spelkorten eller om den ska ta en slumpmässig väg. Med funktionen Smart Mode känner DOC igen sin position på mattan och ger själv förslag på olika uppdrag.

​​​​​​​DOC pratar och kan själv ge instruktioner och uppgifter att lösa. Doc känner av själv om den har kört rätt och löst uppgiften och skulle du försöka köra utanför spelplanen så kommer Doc att säga ifrån. Doc är så smart att du även kan skapa egna uppdrag där Doc interagerar med symbolerna på spelplanen.

Med i lådan finns ett antal pusselbitar med pilar. Använda dessa för att göra ett flödesschema. Att i förväg göra att flödesschema innan man skriver in koden på roboten ökar förståelsen för hur programmering är uppbyggt.

Lego Spike Essential

Med Lego Spike får eleverna möjlighet att kombinera kreativt konstruktionsarbete med praktisk programmering. Lektionspaketen är utformade för att hjälpa eleverna att bekanta sig med grundläggande programmeringskoncept genom engagerande uppgifter. Varje lektion avslutas med en öppen aktivitet där eleverna kan använda sin kreativitet och sina nyvunna kunskaper för att utveckla egna förbättringar av sina konstruktioner. Detta upplägg främjar både problemlösning och innovation, vilket gör lärandeprocessen både rolig och meningsfull.

Lego WeDo 2.0

LEGO® Education WeDo 2.0 har utvecklats för att stimulera och motivera grundskoleelevernas nyfikenhet och vilja att lära sig mer inom de naturvetenskapliga och tekniska ämnena. Det sker med hjälp av motordrivna LEGO modeller och enkel programmering.

WeDo 2.0 är utvecklat med fokus på naturvetenskapliga förmågor. Datalogiskt tänkande. Arbetet är indelat i tre faser: undersöka, skapa och dela 

Ladda ner appen till dator och/eller Ipad. I appen finns alla olika övningar och byggbeskrivningar för att jobba med WeDo 2.0. Följ länken till höger för att ladda ner appen. 

Genom att klicka på kugghjulet i övre högra hörnet, på appen, kommer man till inställningar. Där hittar ni även lärarhandledningen och kopplingar till kursplaner i Lgr11. 

I lärarhandledningen finns information om programmet och dess uppbyggnad. Där finns projektbeskrivningar och kopplingar till läroplanen. Du hittar även matriser, översikter, blad för minnesanteckningar mm.

Nedladdning av programvara till WeDo 2.0

Var kreativ och koda med micro:bit

Den enkla mikrodatorn som är framtagen för undervisning i grundskolan.

micro:bit är en liten dator i form av ett kretskort. Den har massa funktioner, så som 25 röda LED, som kan programmeras för att visa meddelande. Det finns två programmerbara knappar som kan användas för att styra spel. Micro:bit har en inbyggd gyroenhet som kan upptäcka rörelse och används för att visa vilken riktning du är på väg. 

Börja koda genom att följa denna länk till MakeCode

Programmet kompileras (översätts) till binär kod och körs över till micro:bit via USB-kabel eller Blåtand

Låna våra lådor med micro:bit och programmera.

Olika programmeringsspråk

Du kan använda olika språk för att programmera micro:bit. Vanligast är att använda JavaScript och jobba med block med micro:bits egen Code editor eller Scratch.

Micro:bit kan även programmeras med det textbaserade Phyton.

På micro:bits webbplats hittar du mer information. Där finns även lektionsunderlag och annat matnyttigt. Du kan programmera på webbplatsen och köra simulator. Med våra lådor får du låna en fysisk micro:bit att föra över ditt program till en micro:bit.

Gå vidare

Vill du jobba mer med micro:bit och vad du kan göra kan du låna lådorna med Intelligenta huset där ni jobbar med programmering i hemmet.

Intelligenta huset kombinerar byggande med Lego och programmering.

Våra hus blir mer och mer intelligenta, det vill säga vi kan styra fler och fler funktioner i våra hus på olika sätt. Med knappar, kontroller och våra smarta telefoner via wifi eller blåtand.

Men allt mynnar ut att vi styr våra bostäder med programmering. Detta ska vi titta mer på när vi jobbar med Intelligenta huset.

Legos Intelligenta hus

Intelligenta huset är ett Legoset som kombinerar byggnationer och programmering. Ni bygger en enklare modell av ett hus och sätter in intelligenta lösningar. Alla bitar ni behöver hittar ni i lådan. Där finns även den programmerbara microbit, lysdiod, ficklampa och en servomotor.

Förkunskaper

För att jobba med Intelligenta huset förutsätts att du har grundläggande kunskaper om microbit. KomTek erbjuder grundutbildning i microbit.

Bygg och utforska med Lego E-lab

Krafter

Vi utsätts för olika krafter runt om oss. Vad menas med lutande plan? Hur påverkas saker av tyngd, friktion och luftmotstånd?

Bland annat detta gås igenom i övningar krafter. Bygg och gör studier, laborationer och undersök. Detta avsnitt passar utmärkt för elever från årskurs 4.

Energiformer och energiomvandlingar

Legos E-lab kombinerar bygge med forskning med fokus på energiformer och energiomvandlingar. 

Energi och förnybar energi är något som rör oss alla och pratas mycket om. Vilka är skillnaderna mellan de olika energiformerna? Vad menas med energiomvandling?

Detta och mycket mer synliggörs när ni jobbar med E-lab och sol, vind och vatten. Dessa avsnitt passar utmärkt för elever från årskurs 7.

Lego Mindstorms

Med LEGO® MINDSTORMS® Education jobbar man med robotteknik, där elever kan upptäcka vetenskap, teknik, byggnadskonst och matematik på ett roligt och engagerande sätt med praktiska övningar

Materialet är självinstruerande och passar bra till självstudier och väcker upptäckarlust. Låt eleverna jobba minst två och två med programmering.